تداوم ریزش بهمنی بورس با رشد خروج پول حقیقی از بازار سهام

علیرضا بحرالعلوم

تداوم ریزش بهمنی بورس با رشد خروج پول حقیقی از بازار سهام

بررسی معاملات امروز بورس نشان می‌دهد خروج پول از بازار سرمایه نسبت به چهارشنبه هفته گذشته رشد ۵۳ درصدی داشته است.
کد خبر : 14295
تاریخ انتشار : شنبه ۲۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۳:۳۵
تداوم ریزش بهمنی بورس با رشد خروج پول حقیقی از بازار سهام

به گزارش کاتنا، بازار بورس اوراق بهادار تهران در جریان معاملات روز جاری و در اولین روز کاری هفته خود با افت بیش از ۱۸ هزار واحدی همراه شد تا ریزش بهمن بر سر سهام‌داران خرد همچنان ادامه دار باشد.
ارزش معاملات در روز جاری به زحمت به عدد ۵ هزار میلیارد تومان می‌رسید و ارزش بازار نیز همچنان در حال افت خود را در کانال ۷ هزار و ۱۵۲ همتی دید تا عملکرد مسئولان سازمان بورس در سال۱۴۰۲ تکمیل شود.
ایران خودرو همچنان تعلیق است
بانک مرکزی نیز در تازه ترین گزارش، اعلام کرده نرخ سود بازار بین بانکی با افت ۰. ۰۸ درصدی نسبت به آخرین نرخ هفتگی به ۲۳. ۴۸ درصد رسیده است.
فعالان بازار معتقد هستند که انتشار گواهی سپرده ۳۰ درصدی، ۲ بار ابلاغ بخشنامه نرخ خوراک پتروشیمی‌ها، جهش حق انتفاع معادن و ابلاغ دستورالعمل قیمت‌گذاری نفت برای پالایشگاه‌ها تنها نمونه‌ای از اقدامات ضد تولیدی و ضد سرمایه‌گذاری است که در این چند وقت بر سر بازار سرمایه آوار شده است.
در این میان همچنان نماد ایران خودرو در حال تعلیق قرار داد و تقدسی، معاون اقتصادی ایران‌خودرو عنوان کرده است که برنامه ایران‌خودرو برای خروج از شمول ماده ۱۴۱ اصلاحیه قانون تجارت، افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌هاست، که این امر نیازمند موافقت با درخواست شرکت جهت اصلاح قانون و صدور مجوزهای لازم از سوی مبادی ذی‌ربط است.
این در حالی است که اخابر، نمادی که افزایش سرمایه بیش از ۱۶۰۰ درصدی را تایید کرده است تنها یک روز به صف خرید نشست و حقوقی بازار با تمام توان امروز اقدام به عرضه کرد تا این نماد در معاملات روز جاری با افت ۳ درصدی کار را تمام کند.
چقدر از سود سهام عدالت توزیع نشده است؟
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در جدیدترین صحبت‌های خود این طور عنوان داشته که سود کل سهام عدالت در سال جاری حدود ۸۰ همت بود که ۳۰ همت آن تقسیم شد و ۲۰ همت دیگر آن نیز در آینده‌ای نزدیک تقسیم می‌شود. ۳۰ همت نیز برای افزایش سرمایه شرکت‌هایی است که برنامه توسعه‌ای دارند.
بررسی تکنیکالی شاخص کل بورس
در جریان معاملات روز جاری شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران با افت بیش از ۱۸ هزار واحدی کار خود را تمام کرد و بازار در هیجان بیش فروش اندیکاتور RSI فرو رفته است؛ این اندیکاتور نشان می‌دهد که در شروع هفته گذشته رقم این نماگر بازار روی محدوده‌های ۳۰ واحدی بوده است اما در حال حاضر این رقم به کمتر از ۲۴ واحد تنزل پیدا کرده است.
از سویی برخی از تحلیل گران تکنیکالی برای شاخص کل در این محدوده‌ها سطوح حمایتی کوتاه مدتی را نشان می‌دهند و این انتظار را برای بازار سرمایه دارند که بازار در این حوالی در مسیر صعودی قرار بگیرد.
قرمزپوشی همه شاخص‌های بورس
در پایان معاملات روز شنبه بیست و هشتم بهمن ماه ۱۴۰۲، شاخص کل بورس ۱۸ هزار و ۵۱۹ واحد نسبت به روز کاری گذشته پایین‌تر ایستاد و به سطح ۲ میلیون و ۶۰ هزار و ۱۹ واحد رسید. بازدهی این شاخص منفی ۸۹ صدم درصد بوده است.
شاخص کل هم‌وزن بورس نیز با کاهش ۶ هزار و ۲۵۲ واحدی در رقم ۷۲۱ هزار و ۳۷۵ واحدی ایستاد. بازدهی این شاخص نیز منفی ۸۶ صدم درصد بوده است.
شاخص کل فرابورس با افت ۲۵۱ واحدی به رقم ۲۴ هزار و ۶۱۷ واحد رسید. همچنین شاخص هم وزن فرابورس با ریزش هزار و ۱۳۶ واحد به سطح ۱۳۴ هزار و ۲۶۸ واحد رسید.
تداوم خروج پول حقیقی از بازار سرمایه
روز شنبه خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار برای نهمین روز معاملاتی متوالی منفی شد و ۳۱۹ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد که نسبت به روز چهارشنبه ۵۳ درصد افزایش یافته است. امروز شاهد خروج ۴۵۱ میلیارد تومان پول حقیقی از صندوق‌های قابل معامله با درآمد ثابت بودیم.
مروز نماد وبملت (بانک ملت) ، خساپا (سایپا) و ذوب (ذوب آهن) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. در سوی دیگر، بیشترین ورود پول حقیقی به نمادهای بیوتیک (آنتی بیوتیک سازی ایران) ، گلدیرا (صنایع گلدیران) و آردینه (نشاسته و گلوکز آردینه) تعلق داشت.
کاهش ارزش معاملات خرد بازار سهام
امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به ۴۰ هزار و ۸۱۴ میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه ۳۲ هزار و ۶۲ میلیارد تومان بود که ۷۹ درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز شامل می‌شود.
ارزش معاملات خرد نیز با کاهش ۷ درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم ۳ هزار و ۷۹۵ میلیارد تومان رسید.
* صف‌های خرید و فروش بورس
در پایان معاملات امروز، تعداد نمادهای مثبت ۱۳۴ نماد و تعداد نمادهای منفی ۶۴۶ نماد بوده است. یعنی حدود ۸۳ درصد نمادها سرخ پوش بودند.
در جریان معاملات روز شنبه، ۵۱ نماد صف خرید داشتند و ۶۹ نماد با صف فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با رشد ۵۵ درصدی نسبت به روز کاری قبل به ۵۶۲ میلیارد تومان افزایش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با افزایش ۳۹ درصدی به ۲۷۹ میلیارد تومان رسید.
در بازار امروز ۲۸ بهمن ماه، سرانه خرید هر نماد در بازار، در حدود ۲۰. ۷ میلیون تومان و سرانه فروش در حدود ۲۵. ۸ میلیون تومان بود.
همچنین، در بازار امروز به ازای هر کد (میانگین نمادها) ، سرانه خرید حقیقی در حدود ۲۰. ۶میلیون تومان و سرانه فروش در حدود ۱۵. ۱ میلیون تومان بود.
می‌توان منتظر رشد بورس بود؟
علی مومنی، کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، گفت: ادامه سیاست‌های انقباضی و تداوم انتشار گواهی سپرده خاص، سبب افزایش مجدد نرخ بهره و ادامه رکود در بازارهای دارایی‌محور به ویژه بورس شده است.
این کارشناس بازار سرمایه افزود: بازار در هفته اخیر نه تنها شاهد ریزش شاخص بود بلکه با تداوم خروج سرمایه مواجه بود. بنابراین بازار نشانه‌ای از رشد ندارد.
وی ادامه داد: در مقابل به نظر می‌رسد اخباری مانند سود ۳۰ درصدی اثر منفی مهمی بر بازار سرمایه داشته است. ریسک‌های بازار نیز کاهش نداشته است. در چنین شرایطی نمی‌توان در انتظار رشد بازار بود.
#بازار_سرمایه
#بورس

برچسب ها : ، ، ، ، ، ، ، ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

شعار سال 1403 کاریابی دیجیکار