فاطمه گلپایگانی

سالانه بیش از ۲۹۰ مورد جدید سرطان پستان در یزد شناسایی می‌شود

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گفت: بر اساس آخرین آمارهای منتشر شده از سوی وزارت بهداشت، درمان و اموزش پزشکی، سرطان پستان در استان نسبت به سایر سرطان‌ها، رتبه اول از نظر تعداد شیوع را دارد به نحوی که سالانه بیش از ۲۹۰ مورد جدید این سرطان در استان شناسایی می‌شود.
کد خبر : 14188
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۸
سالانه بیش از ۲۹۰ مورد جدید سرطان پستان در یزد شناسایی می‌شود

به گزارش پایگاه خبری کار تلاش و تولید : دکتر محسن میرزایی در گفت و گوی خبری اظهار کرد با توجه به اهمیت تشخیص زودرس این بیماری، برنامه غربالگری و تشخیص زودرس سرطان پستان در تمام مراکز خدمات جامع سلامت، پایگاه های بهداشت و خانه های بهداشت به صورت رایگان در حال اجرا می باشد.

وی با بیان اینکه این غربالگری در گروه سنی ۳۰ تا ۶۹ سال انجام می شود اظهار کرد: همچنین از آنجا که زمینه ارثی می تواند در بروز این بیماری نقش داشته باشد، توصیه می شود اطرافیان درجه یک و ۲ افراد مبتلا به سرطان های پستان، تخمدان، پانکراس و پروستات، اهمیت بیشتری به این موضوع بدهند و سالانه در برنامه غربالگری و تشخیص زودرس سرطان پستان شرکت کنند.

میرزایی اضافه کرد: با مراجعه افراد به واحدهای بهداشتی، معاینه بالینی از نظر ظاهر پستان، ترشحات غیرطبیعی و وجود توده در پستان مورد بررسی قرار می گیرد در ادامه سوابق فردی و خانوادگی ابتلا به سرطان های پستان، تخمدان، پانکراس یا پروستات، سوابق رادیوتراپی قفسه سینه و نمونه برداری سوال می شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گفت: در صورت لزوم افراد مشکوک جهت انجام سونوگرافی یا ماموگرافی و در صورت لزوم ویزیت جراح، ارجاع می شوند و برای اقدامات تشخیصی مانند سونوگرافی یا ماموگرافی با تعرفه های دولتی انجام می شود.

میرزایی خاطرنشان کرد: از ابتدای سال ۱۴۰۱ تاکنون، از بین ۳۰۰ هزار زن ۳۰ تا ۶۹ ساله، بیش از ۸۴ هزار نفر از نظر سرطان پستان، مورد غربالگری قرار گرفتند که از این تعداد ۹ هزار و ۹۴ نفر به عنوان مشکوک به سرطان پستان شناسایی و جهت ارزیابی های بیشتر به مراکز تخصصی ارجاع شده اند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد داشتن وزن متعادل، پرهیز از مصرف غذاهای پرچرب و سرخ کرده، نمک زده و آماده حاوی مواد نگهدارنده، ترشی و کنسروها ،مصرف میوه و سبزیجات، غلات و ماهی را جهت پیشگیری از سرطان پستان توصیه کرد.

وی گفت: حداقل ۳۰ دقیقه در روز فعالیت ورزشی با شدت متوسط ، پرهیز از مصرف الکل و سیگار و در صورت دارا بودن فرزند شیرخوار، شیردهی از پستان از دیگر راههای پیشگیری از این سرطان است.

برچسب ها : ، ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

شعار سال 1403 کاریابی دیجیکار