فاطمه گلپایگانی

مرحله دوم واکسیناسیون فلج اطفال ۱۹ هزار کودک در قشم اجرا شد

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان قشم گفت: ۱۹ هزار و ۴۰۶ کودک زیر پنج سال ایرانی و اتباع مهاجر سایر کشورهای ساکن این جزیره در اجرا و برگزاری مرحله دوم واکسیناسیون تکمیلی فلج اطفال علیه این بیماری واکسینه شدند.
کد خبر : 14117
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۹
مرحله دوم واکسیناسیون فلج اطفال ۱۹ هزار کودک در قشم اجرا شد

به گزارش پایگاه خبری کار تلاش و تولید: یاسر مرادی اظهار داشت طرح واکسیناسیون فلج اطفال همانند سال های قبل امسال نیز در مرحله نخست از ۱۶ تا ۱۹ دی ماه و در مرحله دوم از ۱۴ تا ۱۷ بهمن ماه به اجرا درآمد.
وی ادامه داد: مرحله دوم طرح واکسیناسیون فلج اطفال در حاشیه شهرهای قشم، درگهان، رمکان، سوزا، طبل و لافت و روستاهای تابعه شهرهای یادشده به مدت هفت روز به صورت خانه به خانه اجرا درآمده است.
مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان قشم ضمن قدردانی از تلاش‌های ارزشمند تمامی دست اندرکاران اجرای این طرح ملی افزود: در اجرای این طرح ۹۳ تیم سلامت در سطح شهرستان با مراجعه به درب منازل بیش از۴۸ هزار و ۵۵۷ خانوار، ۹۶ درصد جمعیت هدف را واکسینه کردند.

مرادی توضیح داد: برای حفظ دستاورد ریشه کنی فلج اطفال و جلوگیری از چرخش ویروس فلج اطفال، واکسیناسیون تکمیلی فلج اطفال، ۲ نوبت در سال انجام می‌شود.

وی گفت: در مرحله اول واکسیناسیون تکمیلی فلج اطفال در قشم ۱۸ هزار و ۸۲۷ کودک زیر پنج سال علیه بیماری فلج اطفال واکسینه شدند.

فلج اطفال بیماری عفونی واگیردار (معمولا پولیو Polio نامیده می‌شود) بیشتر کودکان زیر پنج سالی را که در برابر آن واکسینه نشده‌اند، تحت تاثیر قرار می‌دهد. پولیو باعث فلج دائمی و حتی مرگ‌ومیر می‌شود. پولیو می‌تواند با استفاده از واکسن‌هایی که در مایعات بدن (ایمنی هومورال نیز نامیده می‌شود) و همچنین ایمنی مخاط روده، در برابر بیماری (آنتی‌بادی) دفاع ایجاد می‌کنند، پیشگیری شود.

عامل این بیماری که بیشتر در کودکان زیر پنج سال مشاهده می شود پولیوویروس است که شامل سه نوع یک و ۲ و سه است. نوع یک عامل اغلب موارد ابتلا و فلج است و نوع ۲ در جهان ازجمله ایران ریشه کن شده است.

دوره کمون بیماری سه تا پنج روز و در شکل فلجی هفت تا ۱۴ روز است.

روش انتقال این بیماری از راه سیستم تنفسی و دهانی – مدفوعی است و بیماران بیشترین قدرت آلوده کنندگی را معمولا در چند روز اول بعد از شروع علائم بالینی دارند. این بیماری در اکثر موارد بدون علامت است و فقط عده کمی از مبتلایان دچار تظاهرات بالینی می شوند که با علائم سرماخوردگی ساده، تب، سردرد، بی حالی، درد و ضعف عضلات سرفه، شل شدن عضلات و اسهال بروز می کند و در برخی از موارد فلج ناگهانی که مهم ترین علامت است، رخ می دهد.

۲ نوع واکسن فلج اطفال وجود دارد، خوراکی و تزریقی که در حال حاضر در ایران از نوع خوراکی استفاده می شود. برنامه ریشه کنی بیماری فلج اطفال در کشور از سال ۱۳۷۳ با برگزاری روز ملی ایمن سازی آغاز شد و با موفقیت توانست گردش ویروس فلج اطفال را از دی ماه ۱۳۷۹ در کشور قطع کند.

جزیره قشم با وسعت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع از تنگه هرمز به موازات ساحل جنوبی ایران به طول ۱۳۵ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر از توابع هرمزگان است و ۳۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارد.

شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

شعار سال 1403 کاریابی دیجیکار