معامله با خدا در بهار ماه رجب

مهدیه بحرالعلوم

معامله با خدا در بهار ماه رجب

«رجب» هفتمین ماه قمری و یکی از ماه‌های پر فضیلت سال بوده که از آن به عنوان ماه خدا یاد شده اما در روزهای این ماه پر فضیلت اولین شب جمعه «لیله الرغائب»، شب آرزوها نام دارد شبی که بهترین فرصت‌ها برای گرفتن برات اجابت از بارگاه ربوبی است.
کد خبر : 13133
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۸ دی ۱۴۰۲ - ۲۰:۴۰
معامله با خدا در بهار ماه رجب

به گزارش کاتنا و به نقل از ایرنا، هفتمین ماه از ماه‌های قمری و حرام «رجب» نام دارد، نام نهری در بهشت که از عسل شیرین‌تر و از شیر سفیدتر است؛ ماه ریزش و نزول رحمت خداوند بر بندگان که با رویت هلال ماه جدید، زندگی و تولدی دوباره را به عاشقان نوید داده و فصل جدیدی در کتاب زندگی انسان می‌گشاید.

در اهمیت این ماه ذکر یک نکته کافیست که حضرت پیامبر (ص) درباره روزه ماه رجب فرمودند: هر کس یک روز از این ماه را روزه بگیرد، خشنودی عظیم خدا را به دست آورده، خشم الهی از او دور می‌شود، و درهای جهنم به روی او بسته خواهد شد.

فرشتگان نیز در این ماه به شور و شعف می‌پردازند و درباره مومنانی که حقیقت ماه رجب را دریافته اینگونه ندا سر می‌دهند که خوشا به حال رجبیون، خوشا به حال آنان که بزرگی ماه رجب را دریافته و از برکت ماه رجب نصیبی اندوخته‌اند.

در بین روزهای این ماه پر فضیلت اما اولین شب جمعه ماه رجب «لیله الرغائب»، شب آرزوها نام دارد شبی که بهترین فرصت‌ها برای گرفتن برات اجابت از بارگاه ربوبی است.

پس از آن نیز مراسم اعتکاف یا ایام البیض در روز سیزدهم ماه رجب مصادف با ولادت امیرالمؤمنین علی(ع) و اولین روز از ایام البیض است که روزه گرفتن در این روز و ۲ روز بعد یعنی چهاردهم و پانزدهم ثواب فراوانی دارد و هر کس که بخواهد عمل «امّ داوود» را بجا آورد باید این سه روز را روزه بگیرد.

با تمام فضیلیت‌های بیان شده اما امسال تفاوتی وجود دارد و آن هم تلاقی ماه رجب و بهمن با یکدیگر است ماهی که سرنوشت بندگان با دعا و نیایش تغییر و گناهانشان بخشوده می‌شود و؛ اما بهمن نیز در سرنوشت ملت ایران ماه خیزش و قیام بر ضد ستم و استبداد داخلی و مقابله با استیلای خارجی است و به تعبیر امام راحل یکی از ایام‌الله‌ها در ۲۲ این ماه واقع شده است.

رجب ماه ولایت امیرالمومنین(ع)

یکی از کارشناسان مذهبی با بیان اینکه رجب یکی از ماه‌های پر فضیلت سال بوده و از آن به عنوان ماه خدا یاد شده، اظهار کرد: اهمیت این ماه به اندازه‌ای هست که خداوند شب آرزوها را در این ماه قرار داده و در روایات متعددی به این نکته اشاره شده که اگر کسی فضائل ماه رجب را درک نکند، نمی‌تواند فضیلت ماه شعبان و رمضان را درک کند.

حجت الاسلام میثم درانی در گفت‌وگویی با تاکید بر اینکه ماه رجب فرصت عبودیت، تهذیب نفس و برقراری ارتباط خالصانه با خداوند است، افزود: اعمال مستحبی زیادی همچون نماز، دعا و روزه در روزهای این ماه بویژه در دهه اول رجب توصیه شده که باید از فرصت بندگی در این ماه به نحو شایسته بهره‌مند و با نزدیکی به خدا آمادگی کامل برای استقبال از ماه رمضان را داشته باشیم.

وی با بیان اینکه رجب ماه ولایت امیرالمومنین(ع) است، ادامه داد: ماه شعبان ماه پیامبر اکرم (ص) بوده که‌ با گذر از آن وارد رمضان ماه خدا می‌شویم بنابراین رجب مقدمه‌ای برای شناخت پیامبر (ص) و شعبان نیز مقدمه شناخت خداوند در ماه رمضان است.

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه در شب لیله الرغائب لطف و مرحمت خداوند شامل همه انسان‌ها حتی نوزادانی که هنوز به دنیا نیامده و امواتی که زیر خاک مدفون هستند، می‌شود، گفت: در چنین شبی گزیده‌ای از اعمال مستحبی مانند روزه، نماز، ذکر، تهجد و سجده وارد شده؛ علاوه‌بر آن در این ماه اذکار و ادعیه‌هایی وجود دارد که خواندن سوره توحید، ذکر شریف «لااله الا الله»، استغفار، صدقه دادن و روزه گرفتن بخشی از آنها به شمار می‌رود.

وی در ادامه اعتکاف را عملی مستحب دانشت که در آن فرد به مدت سه روز در مسجد مانده و روزه می‌گیرد، افزود: یکی از مهمترین اعمالی که در ماه رجب، بویژه در سه روز «ایام البیض» فضیلت بسیار دارد و بر آن تاکید فراوان شده روزه گرفتن است، در واقع اعتکاف و روزه گرفتن یک دوره تمرین و مهارت به شمار رفته که انسان خودش را برای انجام واجبات و مستحبات ماه رمضان آماده خواهد کرد.

 

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

شعار سال 1403 کاریابی دیجیکار