چرا کابوس «کانال مرگ» جنوب تهران پایان نمی‌یابد؟

علیرضا بحرالعلوم

چرا کابوس «کانال مرگ» جنوب تهران پایان نمی‌یابد؟

6 روز پیش یک دختر 7 ساله در کانال آب ری ورامین غرق شد طی سال‌های 1399 تا 1400 نیز 4 کودک دیگر در محدوده عباس آباد در همین کانال جان خود را از دست داده‌اند. به گفته رئیس حوزه قضایی بخش خاوران «آب منطقه‌ای ابتدا قبول مسئولیت نمی‌کرد» که دستگاه قضا ایمن سازی را به آنها «تکلیف کرد».
کد خبر : 11963
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۲ - ۰:۳۳
چرا کابوس «کانال مرگ» جنوب تهران پایان نمی‌یابد؟

کاتنا – تهران، سحر که 7 سال بیشتر نداشت 6 روز پیش در محدوده قیامدشت در کانال آب ری ورامین سقوط کرد و به گفته محمد رحمتی رئیس حوزه قضایی بخش خاوران «پس از ۳ روز تلاش نیروهای امدادی، پیکر بی جان این دختر بچه» 16 آذر ماه از داخل کانال پیدا شد.
کانال انتقال پساب تصفیه خانه جنوب تهران به دشت ورامین سال ۱۳۶۰ مورد بهره برداری قرار گرفت. بیشترین طول این کانال در شهرری قرار دارد که با گذشت زمان و افزایش جمعیت روستاها باعث شده امروز بخش‌هایی از آن در مجاورت مناطق مسکونی بدون حفاظ باقی بماند و جان اهالی به‌ویژه کودکان را به خطر بیندازد. در حدی که کانال ری ورامین بین مردم محلی به کانال مرگ معرف شده است.
نمونه‌ای از خبرهای دردناک شهرری طی سال ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۰ در جدول زیر آمده است:
ردیف سن تاریخ غرق شدن
1 کودک ۴ ساله نهم مرداد ۱۳۹۹
2 کودک ۵ ساله شانزدهم مرداد ۱۳۹۹
3 کودک ۱۲ ساله یازدهم اردیبهشت ۱۴۰۰
4 کودک ۸ ساله پنجم اسفند ۱۴۰۰
«داغ فرزند دیدن خیلی سخت است، ما دیگه شب و روز نداریم» بخشی از گفته های پدر امیرعلی است، سه سال از غرق شدن امیرعلی در کانال آب در محدوده عباس آباد می‌گذرد.
مادر امیرعلی می‌گوید: «کانال نرده نداره، تا چند دقیقه از بچه چشم برداری میره دم کانال، جایی برای بازی کردن وجود ندارد».
بعد از غرق شدن 4 کودک در کانال ری ورامین، موضوع در شورای تامین شهرستان مطرح و به گفته دادستان وقت شهرستان ری «آب منطقه‌ای مکلف به نصب حفاظ مطمئن» با اولویت مناطق نزدیک به ساختمان‌های مسکونی شد.
بالاخره کانال آب ری ورامین در محدوده عباس آباد سرپوشیده شد و جعفر شربیانی رئیس شورای اسلامی شهرستان ری می‌گوید «مطالبه مردم در خصوص سرپوشیده شدن کانال محله عباس آباد به سرانجام رسید» ولی دیگر محدوده ها از جمله قیامدشت بدون حفاظ باقی ماند.
بعد از غرق شدن سحر 7 ساله در محدوده قیامدشت، موضوع ایمن سازی کانال در محدوده مناطق مسکونی مجدد تازه شد، محمد رحمتی رئیس حوزه قضایی بخش خاوران در گفت و گو با خبرنگار فارس می‌گوید: «این اتفاق نتیجه عدم تدابیر در سال‌های گذشته است».
پرونده قضایی توسط خانواده سحر تشکیل شده و به گفته رحمتی «طبق قانون» با مقصران برخورد خواهد شد.
رئیس حوزه قضایی بخش خاوران جانمایی بازارچه در محدوده بدون حفاظ کانال را «تخلف» دانسته لذا در راستای حفظ جان شهروندان این بازارچه «تا اطلاع ثانوی تعطیل» شد.
حسین ترکاشوند شهردار قیامدشت می‌گوید « این بازارچه از حدود 20 سال پیش و قبل از اینکه شهر قیامدشت مستقل شود»، در این مکان دایر بوده است.
رئیس حوزه قضایی بخش خاوران «شهرداری قیامدشت را به ایمن سازی «800 متر از محدوده شهری کانال» و آب منطقه‌ای استان تهران را به ایمن سازی «35 کیلومتر از محدوده خارج شهری» مکلف کرد.
او می‌گوید «شرکت آب منطقه‌ای در ابتدا قبول مسؤولیت نمی‌کرد» در ادامه مطابق قانون وظیفه آن را تکلیف کردیم و «در نهایت پذیرفتند که ایمن سازی را انجام دهند».
شهردار قیامدشت پیش بینی می‌کند تا «45 روز آینده» عملیات ایمن سازی که شهرداری مکلف شده با اتمام برسد، اما اداره آب منطقه‌ای تهران تا کنون زمان بندی برای ایمن سازی کانال ری – ورامین ارایه نداده است.
در حالی که ایمن سازی 35 کیلومتر از کانال ری – ورامین انجام نشده است 19 آذر ماه 1402 بهزاد پارسا مدیر عامل شرکت آب منطقه ای تهران از «بهره برداری خط دوم انتقال پساب تصفیه خانه جنوب تهران» به دشت‌های ورامین، پاکدشت و شهر ری تا «پایان سال جاری» خبر داد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

شعار سال 1403 کاریابی دیجیکار