ف گلپایگانی

دانشگاه قم به دنبال مرجعیت زبان فارسی در پژوهش‌های علوم انسانی است

رییس دانشگاه قم گفت: راهبرد این دانشگاه حرکت در مسیر مرجعیت زبان فارسی در پژوهش‌های علمی مرتبط با علوم انسانی اسلامی است و در این رابطه از ظرفیت‌ مقالات تخصصی اساتید دانشگاه به خوبی استفاده می‌شود.
کد خبر : 9021
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۰:۵۰
دانشگاه قم به دنبال مرجعیت زبان فارسی در پژوهش‌های علوم انسانی است

حجت الاسلام والمسلمین احمد حسین شریفی بیان داشت: ما می‌خواهیم در حوزه استانداردهای علم سنجی در دنیا با استفاده از مولفه‌های فکری خودمان وارد عرصه شویم، به خصوص در حوزه علوم انسانی اسلامی که اساتید و متخصصان ما در آن پژوهش‌ها و تحقیقات علمی متعددی را به انجام رساندند.

وی افزود: در همین رابطه دانشگاه قم همکاری‌های گسترده علمی با مجامع بین المللی دارد و می‌کوشد با ارتقا سطح کمی و کیفی پژوهش‌ها در علوم مختلف، علاوه بر کمک به مرجعیت زبان فارسی در تحقیقات دانشگاهی، شاخص‌های مورد نظر را در حوزه‌های علمی تبیین و ترویج کند.

وی ادامه داد: در حال حاضر علاوه بر مقالات پژوهشی، نشریات و مجلات تخصصی متعددی در دانشگاه قم با همین رویکرد منتشر و در اختیار دانش‌پژوهان داخلی و بین‌المللی قرار می‌گیرد و ما با استفاده از ظرفیت‌های خوب ایجاد شده دانشگاه در موضوع جذب دانشجویان خارجی، این راهبرد را با جدیت دنبال می‌کنیم.

گفتنی‌است دانشگاه قم با داشتن سه هزار و ۹۰۰ دانشجوی خارجی از ۲۳ ملیت رتبه نخست جذب دانشجویان بین‌المللی را در میان دانشگاه‌های دولتی کشور کسب نموده‌است.

همچنین با توجه به رویکردی که دانشگاه قم در جذب دانشجویان بین‌المللی دارد و به دنبال افزایش تنوع ملیت‌ دانشجویان خارجی است، نام این دانشگاه با تصویب هیات امنا به «دانشگاه بین المللی قم» تغییر خواهد کرد.

مسئولان دانشگاه قم تاکید دارند از آنجایی که قم شهری بین‌المللی است و تعداد قابل توجهی از افراد با ملیت‌های مختلف در آن ساکن هستند، دانشگاه قم از این ظرفیت به نحو احسن استفاده کرده و در راستای تقویت دیپلماسی علمی کشور که رکن ماندگار دیپلماسی عمومی است تمام توان خود را به‌کار گرفته‌است.

بر اساس نظام رتبه‌بندی دانشگاه‌ها، دانشگاه قم رتبه ۳۳ را در میان ۱۴۳ دانشگاه دولتی کشور در اختیار دارد،‌ اما مسئولان این دانشگاه تلاش دارند با همراهی استادان و دانشجویان،‌ این دانشگاه در آینده نزدیک به جمع ۱۰ دانشگاه دولتی برتر کشور وارد شود.

دانشگاه قم هم اکنون دارای ۶ دانشکده، هشت مرکز پژوهشی و فناوری، ۳۳ گروه آموزشی، ۱۴۰ رشته تحصیلی و مرکز آموزش‌های آزاد و مجازی و پردیس بین الملل در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری است.

حدود ۱۰ هزار دانشجو در دانشگاه قم در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری مشغول به‌تحصیل هستند که حدود نیمی از این تعداد را بانوان فرهیخته پردیس خواهران و صدها نفر را دانشجویان غیر ایرانی از کشورهای مختلف جهان تشکیل می‌دهند.

نزدیک به ۳۰۰ عضو هیات علمی از فرهیختگان حوزوی و دانشگاهی در مراتب گوناگون علمی در دانشگاه قم حضور دارند که برخی از ایشان جز نخبگان ملی کشور محسوب می‌شوند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

شعار سال 1403 کاریابی دیجیکار