ف گلپایگانی

تایید استفاده سیا و اف‌بی‌آی از شکنجه در زندان گوانتانامو

حکم یک قاضی دادگاه نظامی آمریکا نشان می‌دهد که سازمان اطلاعات مرکزی (سیا) و پلیس فدرال (اف‌بی‌آی) آمریکا از شکنجه‌های شدید برای گرفتن اعتراف از زندانیان گوانتانامو استفاده می‌کنند.
کد خبر : 7849
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۰:۱۸
تایید استفاده سیا و اف‌بی‌آی از شکنجه در زندان گوانتانامو

یک قاضی نظامی ایالات متحده حکم داده است که اعترافات یک مظنون به بمب گذاری نمی‌تواند به عنوان مدرک مورد استفاده قرار گیرد، زیرا این اعتراف بر اثر شکنجه به دست آمده است.

لانی آکوستا قاضی دادگاه نظامی آمریکا در خلیج گوانتانامو کوبا گفت که اعترافات عبدالرحیم النشیری که ادعا می‌شود طراح اصلی حمله سال ۲۰۰۰ به ناو «یواس‌اس کول» در یمن با ۱۷ کشته است، ناشی از سال ها آزار و اذیت سازمان سیا و اف‌بی‌آی بوده است.

این قاضی اعلام کرد: در نظر نگرفتن چنین شواهدی بدون هزینه اجتماعی نیست. با این حال، اجازه پذیرش شواهدی که با شکنجه توسط همان دولتی به دست آمده که به دنبال تعقیب و اعدام متهم است، احتمالا هزینه‌های اجتماعی بیشتری دارد.

آنتونی ناتال، وکیل النشیری گفت که قاضی شواهد کلیدی را که دادستان‌های نظامی امیدوار بودند برای محکوم کردن موکل او استفاده کنند، کنار گذاشته است.

این حکم باعث شد که پرونده طولانی مدت برای مجازات اعدام در مرحله پیش از محاکمه قرار بگیرد.

وکلای النشیری و پنج مرد متهم به حمله ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ (۲۰ شهریور ۱۳۸۰) القاعده به ایالات متحده، بیش از یک دهه در دادگاه نظامی گوانتانامو مبارزه کردند تا شواهدی که در نتیجه شکنجه آنها به دست آمده را حذف کنند.

این شش نفر پس از حملات سال ۲۰۰۱ به طور جداگانه دستگیر شدند و از طریق «سایت های سیاه» تحت کنترل سازمان سیا به کشورهایی مانند تایلند و لهستان منتقل شدند، جایی که آنها را زیر شکنجه‌هایی از جمله غرق مصنوعی (القای حس خفگی با آب) و ضرب و شتم فیزیکی قرار دادند.

پس از ورود آنها به گوانتانامو (یک پایگاه دریایی دورافتاده ایالات متحده) برخی مانند النشیری دوباره مورد بدرفتاری قرار گرفتند؛ از جمله در اوایل سال ۲۰۰۷، زمانی که FBI از او بازجویی کرد.

النشیری ۵۸ ساله متهم به طراحی حمله به ناو یواس‌اس کول در ۱۲ اکتبر ۲۰۰۰ (۲۱ مهر ۱۳۷۹) است. او همچنین به بمباران کشتی نفت خام لیمبورگ دو سال بعد در همان منطقه متهم است که به کشته شدن یک نفر منجر شد.

سازمان ملل در ماه ژوئن (خرداد ماه) در گزارشی اعلام کرد که رفتار آمریکا با یک مرد سعودی در زندان گوانتانامو نقض آشکار حقوق بشر به شمار می آید.

گروه کاری سازمان ملل متحد در مورد بازداشت های خودسرانه اعلام کرد که عبدالرحیم النشیری زندانی سعودی بیش از ۲۰ سال است که بطور خودسرانه در بازداشت می‌برد. این گروه همچنین نسبت به سلامت جسمی و روانی او ابراز نگرانی کرد.

براساس گزارش گروه کار سازمان ملل، النشیری بر اساس ملیت و اعتقادات مذهبی خود بعنوان یک مسلمان از تبعیض رنج می برد و حتی از تضمین دادرسی عادلانه محروم شده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

شعار سال 1403 کاریابی دیجیکار