ف گلپایگانی

از وعده آمریکا تا پاشنه آشیل ناتو در ارسال جنگنده‌های اف۱۶

بر خلاف ادعای مقامات اوکراین که تحویل جنگنده‌های اف۱۶ معادله جنگ را تغییر خواهد داد، تحلیلگران می‌گویند با وجود این امر نمی توان به موفقیت ضدحمله کی‌یف امیدوار بود.
کد خبر : 7846
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۰:۱۷
از وعده آمریکا تا پاشنه آشیل ناتو در ارسال جنگنده‌های اف۱۶

بر خلاف ادعای مقامات اوکراینی در روزها و هفته‌های گذشته وضعیت ضدحمله آنها در مقابل روسیه چندان مطلوب نیست و بسیاری از تجهیزات و سلاح‌های ارسال شده از سوی غرب منهدم می‌شوند و ادعای جدید مقامات اوکراینی نیز تغییر وضعیت جنگ با ارسال جت‌های جنگنده اف۱۶ آمریکاست.

زلنسکی و دیگر مقامات اوکراینی ادعا می‌کنند یکی از راه‌های برتری در مقابل روسیه تحویل جنگنده‌های مذکور به این کشور است. آنها می‌گویند سربازان اوکراینی و سلاح‌های در اختیار آنها هر روز با برتری هوایی روسیه از بین می‌روند.

با وجود وعده‌های غرب، هنوز آموزش خلبانان اوکراینی نیز شروع نشده است. روز جمعه، اوکراین از این خبر که ایالات متحده انتقال جنگنده‌های اف۱۶ را به شرط آموزش خلبانان تایید کرده است، استقبال کرد ولی به نظر می‌رسد این امر تا سال آینده محقق نشود.

به عقیده تحلیگران سیاسی و نظامی رساندن جت‌ های پیشرفته به اوکراین با سرعت بالا جاه طلبانه است چون در صورتی که سال آینده آمریکا به وعده خود عمل کرده و جت‌ها را در اختیار اوکراین قرار دهد، هنوز استفاده از این جنگنده‌ها برای اوکراین به این زودی‌ها امکان پذیر نخواهد بود. کار با جنگنده‌های اف۱۶ نیاز به آموزش و خدمات پیشرفته‌ای دارد که زیرساخت‌های آن در اوکراین و کشورهای همسایه وجود ندارد.

با وجود کشورهای عضو ناتو و همسایه‌های اوکراین، کار با این جنگنده ها به نظامیان اوکراینی نیاز دارد که باید در تعمیر و نگهداری جنگنده‌ها یک شبه مهارت پیدا کنند که رسیدن به این وضعیت ایده‌ال بعید است.

همیشه این خطر وجود داشت که از پرسنل ناتو خواسته شود تا شکاف‌ها را پر کنند یا به تعمیر هواپیماها در داخل خاک ناتو کمک کنند ولی این امر نیز با چالش‌هایی روبه‌رو است چون به نظر می‌رسد اراده‌ای در بین کشورهای عضو ناتو برای انجام این کار وجود ندارد. تجربه نشان داده بیشترین کاری که آنها برای اوکراین کرده‌اند، تحویل تانک های لئوپارد باشد.

ممکن است این محاسبات انجام شده باشد که خطر کشاندن ناتو به جنگ بسیار زیاد است و کشورهای عضو ناتو احساس می‌کنند با تحویل سریع جنگنده‌های اف۱۶ این خطر را بیشتر می‌کنند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

شعار سال 1403 کاریابی دیجیکار