ف گلپایگانی

برگزاری نشست بزرگداشت نظامی گنجوی در ایتالیا/غنچه کمر بسته که ما بنده‌ایم

رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در ایتالیا با مشارکت انجمن "دیروز" (پایگاه اطلاع رسانی ایتالیایی زبان) نشستی را به‌مناسبت بزرگداشت نظامی گنجوی شاعر پارسی‌گوی ایرانی برگزار کرده است.
کد خبر : 2636
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۳:۲۹
برگزاری نشست بزرگداشت نظامی گنجوی در ایتالیا/غنچه کمر بسته که ما بنده‌ایم

در این نشست که بصورت مجازی برگزار شد «آتونلو ساکتی» (Sacchetti) مدیر «انجمن دیروز» با اشاره به نامیده شدن ۲۱ اسفند در تقویم رسمی ایران به نام نظامی گنجوی گفت: برگزاری وبینار در گرامیداشت مشاهیر ایرانی، یکی از بخش های مهم فعالیت های فرهنگی رایزنی فرهنگی و «انجمن دیروز» بوده که همواره از استقبال خوب بینندگان برخوردار شده است، بالاخص این که با دعوت از اساتید ایتالیایی این امکان فراهم می شود که مخاطب از از خدمات ارزنده ای که مشاهیر ایرانی به جامعه بشریت کرده اند، آگاه شوند. از این رو از هر فرصتی بایستی استفاده نمود که از شعر، ادبیات و هنر ایرانی صحبت کرد.

پروفسور «دانیلا منگینی» (Daniela Meneghini) استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه «ونیز» هم با ایراد سخنانی نظامی گنجوی را بعنوان میراث بشریت نام برد و گفت که این روز را باید بعنوان روز جهانی نظامی گنجوی نامید که فقط اختصاص به مرزهای جغرافیایی ایران ندارد.

وی همچنین از خاطره نصب تندیس نظامی به عنوان ” شاعر آذربایجانی “یکی از رویدادهای تلخ فرهنگی نام برد که برگ سیاهی در تاریخ فرهنگی شهر رم است.

شهرداری رم در سال ۲۰۱۲ در کمال ناباوری و سکوت خبری، مجسمه نظامی گنجوی را در محل پارک بزرگ شهر بعنوان شاعر جمهوری آذربایجان نصب کرد.

بر همین اساس رایزنی فرهنگی با همکاری ایرانیان و اساتید دانشگاهی طی فراخوان و پویش، مراتب اعتراض خود و جامعه ایرانیان مقیم و اساتید دانشگاهی را به اطلاع شهردار وقت رم رساند

پیگیری در این خصوص، توسط سفارت و رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در ایتالیا، از مجاری دیپلماتیک و شبکه ارتباطات فرهنگی تا زمان حاضر ادامه داشته و به نظر می رسد، با ورود متخصصین زبده در حوزه قوانین و حقوق بین المللی ثبت میراث معنوی و… منتج به نتیجه گردد.

حکیم نظامی گنجوی شاعر و داستان سرای ایرانی و پارسی گوی است که در سده ششم هجری می زیسته و به عنوان صاحب سبک و پیشوای داستان سرایی در ادبیات فارسی شناخته شده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

شعار سال 1403 کاریابی دیجیکار